עיצוב פרגולה באופן עצמאי

מאמר אורח

אחד הפרמטרים העיקריים לבניית פרגולה, הוא העניין התקציבי. אם אין קשיים תקציביים והשמיים הם הגבול, נושא הכסף לא מהווה כלל בעיה. העניין מתחיל להתעורר רק כשיש מגבלת תקציב וחזון הפרגולה שלכם עומד מנגד, רחוק מלהתממש.

אך אל ייאוש. לכל בעיה יש פתרון, וגם לזאת. כיום ניתן להקים פרגולה כמעט מכל חומר גלם באופן עצמאי. חברות רבות מוכרות ערכות לבנייה עצמית ומספקות מדריכים כתובים או מקוונים ואף שירות לקוחות פעיל שיענה על כל שאלה שתיתקלו בה במהלך הרכבת הפרגולה.

כך, שאם אתם חסרים בכסף ובכל זאת רוצים להגשים את חלום הגינה והפרגולה שלכם, או שאתם פשוט אוהבים לעשות הכל לבד ומקבלים מזה סיפוק עצום, זה המאמר עבורכם.

מתחילים מקצת עבודת הכנה

תחילה עליכם ללמוד קצת על התחום. להבין מהן האפשרויות העומדות בפניכם. אילו הכנות נדרשות בשטח הייעודי עליו תוקם הפרגולה.

לדוגמא, האם היא תוקם על אדמה או על בטון? אולי על דשא? חקרו קצת על תנאי האקלים באזור בו אתם מתגוררים, אם תבחרו בבניית פרגולת עץ, חלק זה ישפיע בעיקר על התחזוקה העתידית שלה.

הכירו את חומרי גלם בשוק, על יתרונותיהם וחסרונותיהם, והחליטו מה מהם המתאים ביותר עבורכם.

ואז עוברים לשלב התכנון

כמו בהקמת פרגולה עם איש מקצוע, גם כאן השלב הראשון בדרך להקמת הפרגולה שלכם הוא תכנון. זהו למעשה שלב המפתח, כיוון שתכנון נכון יאפשר לכם לבצע את העבודה בצורה קלה ונוחה. הכל צריך להיות כתוב באופן ברור ומדויק.

צאו אל השטח, קחו מידות מדויקות שלו ושרטטו את הפרגולה שלכם. דמיינו היכן היא תמוקם, מהו סגנון העיצוב שתרצו עבורה ובעיקר הקדישו מחשבה לחומר הגלם ממנו היא תורכב.

קחו בחשבון שיש מספר פרמטרים שמשפיעים על עלותה. חומר הגלם שתבחרו, השטח עליו תוקם הפרגולה, וכמובן התוספות ופריטי העיצוב למיניהם שאנו מעוניינים לקשט אותה בהם.

שני חומרי הגלם השכיחים כיום לבניית פרגולה הם עץ ואלומיניום, אך הבחירה אינה מסתכמת רק בין שניהם. אם החלטתם לבנות פרגולה מעץ ההתלבטות כעת תהיה איזה סוג עץ הוא המתאים ביותר.

דעו כי יש עצים שקל יותר לעבוד איתם, למשל אורן או טיק שנחשבים נוחים לעיבוד ולהרכבה. בבואכם לבחור את סוג העץ, בדקו גם את אופי ותדירות התחזוקה של הפרגולה לאחר שתסיימו את בניית הפרגולה.

אם החלטתם להקים פרגולה מאלומיניום, עשיתם בחירה מושכלת. אמנם עליכם להיערך לאופן בנייה שונה משל העץ, אך האלומיניום הוא חומר גלם שמהנה לעבוד איתו.

נוסף לכך יש לו יתרונות רבים נוספים: הוא חזק ועמיד, בעל רמת גימור יוקרתית, שבעת הצביעה יכולה להתחפש לכל חומר גלם אחר, אפילו לקבל מראה של עץ אם תחפצו, אך גולת הכותרת היא שנושא התחזוקה העתידית נחסך מכם.

בסופו של דבר, עץ או אלומיניום, לא משנה מה הוחלט, מומלץ שתתארגנו מראש עם הציוד והאביזרים הנדרשים בהתאם לחומר הגלם הנבחר.

מה עושים עכשיו?

כפי שכבר ציינו בתחילת המאמר, חברות רבות מציעות למכירה ערכות פרגולה לבנייה עצמית. כל שעליכם לעשות הוא לציין מהן מידות הפרגולה, מאיזה חומר גלם תרצו לבנות אותה ומהו הקירוי הרצוי עבורה (מחצלות במבוק, סנטף, רעפים וכד').

לפי תכנית מתאר זו החברה תייצר עבורכם ערכה מותאמת אישית, הכוללת עמודי תמיכה וקורות אורך ורוחב חתוכים בגודל הרצוי, תושבות לקורות הגג ולעמודים, ברגים, דיסקיות, ובמידת הצורך אפילו כלי עבודה וצבע גימור לבקשתכם.

יש חברות שמציעות גם ליווי לאורך הדרך אל הפרגולה הנכספת. לעיתים מדובר בליווי פיזי של איש מקצוע מטעם החברה שמגיע למקום, מודד איתכם את השטח, מקשיב לחזון שלכם ואם צריך גם נותן טיפים לשיפור.

באפשרותו גם להעלות את התכנון לתוכנת שרטוט ייעודית אם תבקשו; ולעיתים מדובר רק בהכנת ערכה לפי הנתונים שסיפקתם, ואז קבלת הדרכה מקצועית מהחברה ואם נחוץ אז גם מתן ייעוץ טלפוני, כל זאת על מנת שהפרגולה שלכם תוקם באופן הכי טוב שאפשר.

הגענו לתכל'ס, שלב הבנייה החל

אם בחרתם בפרגולת עץ, יש להכין תחילה את היסודות. לשם כך תצטרכו לחפור בורות, כמספר העמודים התומכים שתכננתם, בעומק של 30 ס"מ לפחות.

לתוך בורות אלה יש לצקת בטון שעליו תעוגנה התושבות שמהוות את הבסיס לעמודי התמיכה. שימו לב! זהו השלב החשוב ביותר בהרכבה ולכן עליכם להיות מדויקים מאוד ולעבוד עם פלס בכדי שכל התושבות תמצאנה באותו קו גובה.

כעת מומלץ לצבוע את הקורות והעמודים בחומר למניעת מזיקים ורק לאחר כ-24 שעות, שבהן הצבע והבטון התייבשו, ניתן להניח את העמודים התומכים ולהרכיב את השלד בהתאם להנחיות שקיבלתם ולתכנית המתאר של הפרגולה – נשען על הקיר או עומד עצמאית.

בכדי להקים שלד של פרגולת אלומיניום, יש צורך להצמיד את קורות האלומיניום לרצפה ולקיר (אם הוחלט כי הפרגולה תישען על אחד מקירות הבית), על ידי קדיחה והכנסת ברגים מאסיביים שיוכלו להחזיק את השלד.

המשך ההרכבה כעת בין שני סוגי חומרי הגלם דומה מאוד.

יש לחזק את הפרגולה באמצעות קורות אורך ורוחב ולוודא שהיא עומדת איתנה ויציבה. והשלב האחרון הוא הנחת הקירוי הנבחר שמקנה לפרגולה את המראה הסופי שלה. במידת הצורך עגנו את הקירוי ותפסו מרחק כדי שתוכלו להתפעל כראוי ממעשה ידיכם.

עיצוב, זה הסיפור האמיתי

נכון, הפרגולה שלכם עומדת והיא נהדרת ונפלאה בדיוק כמו שדמיינתם אותה. אבל כמובן שבעזרת עיצוב נכון ותאורה הולמת, אפשר לשפר אותה ולהפוך אותה מרשימה יותר, גם אם תקציבכם מוגבל.

עקרונות העיצוב די פשוטים. עליכם להתחשב בסוג הגלם שבחרתם ובמראה הסופי של הפרגולה.

אם בניתם פרגולה מעץ ששולט בה המראה הכפרי, כדאי להמשיך קו זה על ידי רכישה או קנייה של פינת אירוח מעץ ולתת לה קצת זריקות צבע עם כריות או פריטים נלווים אחרים, שיזמינו את בני הבית והאורחים לשבת בה.

אם הפרגולה שלכם עשויה אלומיניום ובעלת מראה קצת יותר היי טקי, המשיכו קו זה ורכשו למשל פינת אירוח ומנורות ממתכת.

עליכם גם להתחשב במיקום הפרגולה. אם היא נשענת על קיר הבית ויוצאת ממנו, המשיכו את הצבעים, הסגנון ואופי הבית אל החוץ. אם הפרגולה ממוקמת בלב הגינה או באחד מקצותיה, דאגו שהירוק שסביבכם יהיה הנושא העיקרי והפרגולה תשתלב בו בהרמוניה.

אפשר אולי לשתול שרך כלשהו או כל צמח מטפס אחר שיכניס את הצמחייה אל פנים הפרגולה עצמה, אפשר למקם בה עציצים, אדניות או אביזרי נוי אחרים מעץ או מחומרים ממוחזרים, או אולי לקרות אותה עם מחצלות במבוק.

רעיונות לעיצוב הפרגולה יש אינספור, אך החשוב הוא שהיא תהיה נוחה עבורכם ותשמש אתכם בצורה המיטבית ובהתאם לייעוד שייעדתם לה. שינויים ושיפורים אפשר לעשות תמיד. אבל הי, הצלחתם להרכיב פרגולה לבד! טפחו לעצמכם על השכם, לא דבר של מה בכך.

 

מאמר אורח מטעם אתר טוב תודה. באתר מדריכים נוספים ומחירים בתחום בניית פרגולה

יש לך שאלות?

    צרו קשר עם נציג או התקשרו 1-800-22-1640